Skip to main content

Categorii vs Etichete? Care este diferenta dintre categorii si etichete? Care este numarul optim de categorii pentru site-urile WordPress? Cate sunt prea multe? Este bine sa atribuiti o singura postare in mai multe categorii? Exista o limita de etichete pe care le putem atribui fiecarei postari? Etichetele functioneaza ca meta-cuvinte cheie? Exista vreun avantaj SEO de a utiliza categorii peste etichete sau invers? Am vazut destul de multe comentarii pe acest subiect, dar am constatat ca acestea erau inconsistente si incomplete. Daca ati avut vreodata aceste intrebari, atunci speram ca acestea vor primi raspuns dupa ce ati terminat de citit aceasta postare, astfel incat sa puteti face ajustari la blogul vostru.

Inainte de a discuta despre oricare dintre intrebarile enumerate mai sus trebuie sa intelegem ce sunt categoriile si etichetele. In WordPress categoriile și etichetele (tags) sunt cunoscute sub numele de taxonomii. Unicul lor scop este de a sorta continutul vostru pentru a imbunatati capacitatea de utilizare a site-ului tau. Atunci cand un utilizator vine pe site-ul vostru poate naviga cu usurinta prin continutul pe un anumit subiect decat sa rasfoiasca cronologic.

Care este diferența dintre categorii și etichete (tags)?

Categorii vs. Etichete WpWeb

Categoriile sunt destinate gruparii largi a postarilor. Ganditi-va la acestea ca la subiecte generale sau la cuprinsul site-ului vostru. Categoriile identifica despre ce este vorba cu adevarat pe site-ul tau. Ajuta cititorii sa gaseasca tipul potrivit de continut pe site-ul tau. Categoriile sunt ierarhice, astfel incat sa puteti adauga subcategorii.

Etichetele sunt menite sa descrie detalii specifice despre postarile site-ului vostru. Ganditi-va la acestea ca la cuvintele index ale site-ului vostru. Ele sunt micro-date pe care le puteti utiliza pentru micro-sortarea continutului. Etichetele nu sunt ierarhice.

De exemplu, daca ai un blog personal in care scrii despre viata ta Categoriile tale pot fi de genul: muzica, mancare, calatorii, jocuri de noroc si carti. Acum, cand vei scrie o postare despre ceva ce ai mancat, o vei adauga in categoria Mancare. Puteti adauga etichete precum pizza, paste, friptura etc.

Una dintre cele mai mari diferente intre etichete si categorii este ca trebuie sa adaugi o categorie, iar tagurile nu sunt obligatorii. Daca nu adaugi o categorie la postarea ta, aceasta va fi clasificata in categoria „Fara Categorie”. Oamenii redenumesc adesea categoria „Fara Categorie” în ceva precum Altele, Bonus etc.

O alta diferenta este felul in care arata permalink-urile (URL-uri) pentru categorii si pentru etichete (tags). Daca utilizati o structura personalizata de legatura permanenta (URL), prefixul de baza va arata diferit. Exemplu:

http://siteultau.ro/categorii/mancare/

vs.

http://siteultau.ro/etichete/mancare/

Care este numarul optim de categorii?

Noi credem ca nu exista un numar optim specific de categorii. Numarul optim variaza in functie de complexitatea site-ului vostru. Cu toate acestea, de dragul structurii si al utilizabilitatii este mai bine sa utilizati subcategorii si etichete.

Care este numarul optim de categorii wordpress

Categoriile au scopul de a cuprinde un grup de postari. Cel mai bine este sa incepeti cu categorii generice si sa adaugati subcategorii pe masura ce site-ul creste. Dupa ce am lucrat mai multe bloguri am ca realizat ca ele evolueaza. Nu exista nicio modalitate prin care poti veni cu toate categoriile potrivite. Sunt sanse sa incepeti sa scrieti o postare pe zi sau poate 3-5 postari pe zi. Nu are rost sa aveti 30 de categorii de top, mai ales cand unele dintre ele vor avea doar una sau doua postari. Mai bine 5 categorii generale care au continut proaspat decat 30 de categorii de top care nu sunt actualizate.

Sa aruncam o privire la un exemplu. Sa zicem ca incepem un blog legat de social media in 2012. Vrem sa impartasim tutoriale, stiri, instrumente, studii de caz etc. Putem face categorii de top precum Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, etc. Putem avea instrumente, modalitati de lucru, studii de caz, stiri etc. Totusi, aceasta este o asezare este pe termen scurt si vom avea probleme in viitor. Ce se intampla daca una dintre retelele de socializare moare si una noua intra in joc? Va trebui sa adaugati inca o categorie de nivel superior si mai multe subcategorii.

O modalitate mult mai buna de a structura acest blog de socializare ar fi sa ai categorii de top care sa fie viitoare. Puteti avea categoriile de tipul „How-To”, stiri, studii de caz, instrumente, etc. Dar cum ar sti oamenii ca este vorba de twitter? Ei bine, categoriile tale nu presupun ca vor face toata treaba. De aici apar etichete. Sa presupunem ca ai scris a postare despre twitter, trebuie doar sa adaugati eticheta twitter. In design adaugati doar o sectiune denumita Subiecte populare si controlați manual cu link-uri catre etichete populare precum Twitter, Facebook, Google+ etc.

Cand adaugati subcategorii?

Sa presupunem ca faceti un articol in care ati intervievat un expert pentru un anumit studiu de caz. Deoarece nu exista nicio categorie numita „interviuri” veti adauga o eticheta in acel post de studiu de caz. Daca descoperiti ca faceti multe interviuri pentru studii de caz si eticheta de intervievare are 10+ postari in ea si este in continua crestere, atunci ar trebui sa luati in considerare adaugarea interviurilor ca o subcategorie in categoria principala „Studii de caz”.

Va trebui sa te intorci si sa editezi postarile mai vechi. Daca structura URL-ului este / categorie / nume post / atunci va asigurati ca utilizati pluginul (modulul) Redirection. Redirectionati automat postarile modificate catre noua lor adresă URL, astfel incat sa puteti pastra autoritatea in clasamentele motorului de cautare.

Este necesar sa folosesti subcategorii?

Evident ca nu! Puteti lasa intotdeauna etichete populare si sa nu le adaugati ca o subcategorie. In exemplul nostru de mai sus aproape toate postarile vor avea o eticheta pentru o retea de socializare specifica precum twitter, facebook, etc. dar nu o sa le adaugam si categorii. Singurul motiv pentru care adaugati subcategorii este sa facilitati utilizatorilor gasirea conținutul mai usor. Esti mai mult decat binevenit sa adaugi pur si simplu eticheta Expert Interviuri pe site-ul tau undeva (poate ca element in meniul principal sau sectiune).

Amintiti-va ca intregul scop al categoriilor si etichetelor este de a ajuta utilizatorii sa navigheze mai usor pe site-ul vostru.

Este bine sa adaugati o postare la mai multe categorii?

Este posibil sa cititi pe alte site-uri ca adaugarea postarilor in mai multe categorii poate afecta SEO (optimizarea pentru motoarele de cautare). Unii spun ca din aceasta cauza poti fi penalizat pentru continut duplicat. Consideram ca aceasta afirmatie nu este in intregime adevarata. In primul rand nu va pierdeti in detalii cu SEO. Nu uitati ca scopul de a sorta continutul vostru are nevoie sa fie eficient pentru a ajuta utilizatorii sa gaseasca usor informatia. Prin natura modului in care ar trebui sa fie configurate categoriile de top nu ar trebui sa clasificati o postare in mai multe categorii de nivel superior. De exemplu daca blogul tau are trei categorii „Publicitate, Marketing și SEO”. Postarile voastre tind sa se incadreze in mai multe categorii. Poate ai nevoie de o categorie generala pentru toate trei? Poate ar trebui sa se incadreze in afaceri? sau puteti avea o categorie numită Publicitate si Marketing. Puteti adauga SEO ca subcategorie.

Nu exista avantaje SEO daca adaugati mai multe categorii. Daca credeti ca va ajuta utilizatorii atunci sunteti mai mult decat binevenit sa adaugati o postare in mai multe categorii. Cu toate acestea, daca vedeti devine o problema obisnuita, atunci ar trebui sa luati in considerare restructurarea categoriilor. Poate ca unele dintre categorii ar trebui sa fie etichete. Sau poate ca ar trebui sa fie subcategorii ale unei categorii majore. Este vorba in principal de imbunatatirea experientei cititorului.

Daca sunteti ingrijorat de penalizarea continutului duplicat, atunci pur si simplu ii spuneti lui Google (noindex, follow) sa nu urmareasca taxonomia dvs. de categorie folosind pluginul (modulul) WordPress SEO by Yoast.

Yoast no index taxonomie Wpweb

Dacă doriti noindex (noindex, follow) doar pentru anumite categorii, atunci puteti face acest lucru prin editarea categoriei. Pluginul (modulul) Yoast are optiunea de a trece peste setarile globale.

Practic, atunci cand ai noindex (noindex, follow) la un anumit lucru, anunta Google si alte motoare de cautare sa urmeze toate linkurile de postare din aceste categorii astfel incat toate postarile sa poata fi indexate. Cu toate acestea nu indexeaza arhivele categoriei principale pentru a preveni duplicarea conținutului.

Raspunsul pe scurt: WordPress va permite sa adaugati o postare in cate categorii doriti. Da, este bine sa atribuiti o postare in mai multe categorii atat timp cat credeti ca ii ajuta pe utilizatori. Cu toate acestea, daca va ganditi la categorii drept cuprins pentru blogul vostru unde postarile sunt capitole, atunci ati putea avea un capitol in doua sectiuni separate? Raspunsul la aceasta intrebare este NU.

Există limita de etichete pentru o postare?

Raspunsul scurt la aceasta intrebare este NU. WordPress nu are limite in ceea ce priveste numarul de etichete pe care le puteti atribui unei anumite postari. Puteti adauga peste 1000 de etichete daca doriti. Cu toate acestea, scopul etichetelor este sa relationeze cu postarile tale. Ganditi-va la etichete ca la indexul cartii voastre. Acestea sunt cuvinte cheie populare pe care le puteti utiliza pentru a relationa cu usurinta postarile. Acest lucru face usor pentru utilizatori sa va gaseasca postarile in special atunci cand utilizeaza cautarea WordPress. De asemenea, va ajuta daca utilizati arhiva de etichete pentru utilizatori. Nu adaugati mai mult de 10 etichete la postările dvs. decat daca puteți justifica acest lucru. De exemplu: daca rulati un blog de recenzii pentru filme, puteti adauga mai multe etichete: nume de actor / actrita (numai acestea pot fi peste 10). Insa sansele sunt sa revizuiti mai multe filme care il au pe Adam Sandler. Dar pentru alte scenarii mai simple ar trebui sa limitezi cu adevarat cantitatea de etichete pe care le folosesti. In caz contrar, s-ar putea sa va treziti cu peste 10000+ etichete pentru doar 300 de postari pe site.

Etichetele funcționeaza la fel meta-keywords?

Adesea, oamenii confunda etichetele (tags) cu meta-keywords. Acesta este principalul motiv pentru care incearca sa adauge cat mai multe etichete. Etichetele NU sunt meta-keywords. Plugin-urile populare, cum ar fi WordPress SEO by Yoast, va permite sa folositi valorile etichetelor in sablonul meta-keywords. Dar daca nu aveti aceste pluginuri configurate pentru a face asta atunci etichetele NU functioneaza ca meta-keywords.

Categorii vs etichete: Ce este mai bine pentru SEO?

Cea mai frecventa intrebare pe acest subiect este: Exista vreun avantaj SEO daca utilizez categorii peste etichete sau invers? Raspunsul simplu la acest lucru este NU. NU ar trebui sa priviti acest lucru drept categorii sau taxonomii. Sunt menite sa lucreze impreuna. Daca ati citit aceasta postare, atunci ar trebui sa puteti intelege scopul individual al categoriilor si etichetelor, precum si scopul combinat al utilizabilitatii site-ului vostru.

Concluzie

Site-ul vostru este pentru utilizatori si nu pentru botii motoarelor de cautare. Scopul fiecarui motor de cautare este de a gandi la fel ca utilizatorii tai atunci cand evalueaza continutul vostru. Categoriile si etichetele sunt doar cele doua taxonomii implicite care vin la pachet cu WordPress. Cele mai avansate site-uri folosesc taxonomii personalizate pentru sortarea continutului lor, alaturi de categorii si etichete. Gandeste-te la blogul tau ca la o carte in continua evolutie. Alegeti Cuprinsul (categoriile) intelept. Asigurati-va ca sunt subiecte ample, dar aveti grija sa nu o faceti prea vaga. Folositi etichete pentru a relationa mai usor cu mai multe postari. Daca vedeti ca o anumita eticheta devine populara, atunci luati in considerare adaugarea acesteia ca subcategorie. Cu toate acestea, daca trebuie sa adaugati eticheta ca subcategorie a mai multor categorii de nivel superior, lasati-o ca eticheta. Scopul este intotdeauna sa facem site-ul cat mai usor de utilizat.

Speram ca acest articol ajută la eliminarea oricarei confuzii atunci cand vine vorba de subiectul categoriilor și etichetelor. Ne-ar placea sa va auzim gandurile in aceasta privinta. Voi cum va sortati continutul? Ce practici urmați?

Admin

La WpWeb obiectivul nostru principal este sa oferim tutoriale WordPress utile si usor de inteles pentru bloggeri si proprietari de site-uri WordPress.

Leave a Reply

Close Menu

Ai nevoie de un site?

Indiferent de nivelul la care este afacerea ta, putem schimba total modul în care se prezintă aceasta în mediul online.

All rights reserved WpWeb.